Zwaarbevochten overwinning

Na de ingecalculeerde nederlaag tegen De Waarddammers stond in de tweede ronde Rijnsburg op het programma. Een op papier gelijkwaardige ploeg waar wellicht wel wat punten te halen vielen. In deze eerste thuiswedstrijd waren onze zalen bij Morgenstond niet beschikbaar. Gelukkig konden we uitwijken naar de ruime kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente.

De wedstrijd begon voorspoedig want Nico Leemberg combineerde al in de opening naar winst, een mooie meevaller. RDC trok de stand al vrij snel weer gelijk doordat Nizaam Muradin tegen één van vier sterkste tegenstanders in een zetje trapte. Toch leek het goed te gaan. Gerard de Groot en Radjes Balkaran waren in afwachting van schijfwinst en Patrick Stork had een ijzersterke aanvalsstand. Tegen drie anders Rijnsburgse toppers hielden ‘de onzen’ vooralsnog goed stand.

Nadat Gerard en Radjes inderdaad voor de 6-2 hadden getekend, viel een aantal remises. Frans van de Velde leek in de middenspel even wat minder te staan, maar liet de remise niet lopen. Hans van Woerkom speelde een hele spannende partij met uiteindelijk een voorpost op de zevende rij. Zijn tegenstander kwam er niet uit (miste een mogelijk winnende combinatie) en ook hier werd het remise. Patrick zag tot zijn schrik hoe zijn mooie aanval omsloeg en was achteraf nog blij met de remise.

Bij de stand van 9-5 zaten alleen Arwien Bhagwandas, Frans van Eenennaam en Herman Vroom nog aan het bord, tegen de drie sterkste spelers van Rijnsburg, allen met een rating boven de 1300. Bij Frans leek weinig aan de hand, maar Arwien en Herman stonden een beetje onder druk. Het liep toch anders dan verwacht. Frans werd verrast door een offer en achterloop, waarop hij verkeerd reageerde. Het eindspel was niet meer te redden: 9-7. Bij Herman was het ergste leed geleden en het dammeneindspel werd door Herman rustig naar remise gebracht: 10-8.

Arwien houdt stand in de 3-om-1

Bij de laatste partij was Arwien erin geslaagd de damlijn te bereiken. Zijn opponent, Cor van Dusseldorp had er echter twee, plus een schijf. Cor trok in die 3-om-3-stand de volledige trukendoos open om te winnen. Arwien was zo verstandig om zijn twee schijven zo snel mogelijk te offeren om zo naar een standaard 3-om-1 dammeneindspel te gaan. Ook toen probeerde Cor nog een paar standaardeindspelen op het bord te brengen, maar Arwien bleef koelbloedig en zorgde uiteindelijk voor het elfde bordpunt en de teamzege.

Opnieuw een sterke teamprestatie. Als dit niveau doorgetrokken kan worden, wordt het een mooi seizoen voor Hofstad 1.