Sterk eerste gestopt door taai Lunteren

In de eerste competitiehelft had het eerste tiental veel kostbare punten verloren, al bood de 10-10 tegen IJmuiden weer enige hoop. Maar dan moest er wel van hekkensluiter DES Lunteren 2 gewonnen worden. Derhalve werd aan Haagse kant alles uit de kast getrokken en trad een team met de hoogst mogelijk rating aan.

Het resultaat was dat in in het gezellige clubgebouw ‘De Schuifeldam’ in Lunteren het Haagse team op acht van de tien borden ratingvoordeel had. Maar dat bleek nog geen garantie voor snel succes. Hans van Woerkom en Patrick Stork deden vanaf de opening hun best de voorpost van hun tegenstanders te veroveren, maar slaagden daar net niet in. En Nizaam Muradin had vroeg in de partij al een schijf kunnen verliezen.

Toch was het Hans van Woerkom die in tweede instantie wel succes had en een overwinning boekte. En Frans van de Velde, die als enige 100 ratingpunten minder had, schoof bekwaam naar remise. Gerard de Groot wist totaal niks te bereiken in een klassieke stand en dacht in tijdnood zelfs minder te staan. Het remise-aanbod werd gretig geaccepteerd. Ook Hans den Engelsman kreeg geen kans en zette zijn remisereeks van dit seizoen voort.

Een flinke klap was het verlies van Patrick Stork tegen de zichtbaar opgetogen tegenstander. Een damzetje werd hem fataal. Lunteren kwam daardoor weer op gelijke hoogte. Pertap haalde remise na een ingewikkelde partij waarin voor beide kleuren een dam op het bord kwam en die Pertap tegen hoge kosten afnam. Remise was waarschijnlijk het terechte resultaat.

De hoop op winst was nog niet vervlogen want op de vier resterende borden stonden gunstige standen. Bé Eggens speelde echter net niet actief genoeg om door de rechtervleugel van zijn opponent te stoten. Na een paar ruilen was de kans voorbij. Radjes Balkaran speelde tegen de sterkste Lunterense speler, en wist na een slordigheidje waarvan zijn tegenstander niet profiteerde een sterke positie op te bouwen. Er werd echter nauwkeurig gespeeld en het voordeel werd beperkt tot een 4-om-3 eindspel met twee dammen voor Radjes. Het was echter net remise, dus werd het 8-8.

Aan bord 2 had Talha Majeed na een open laveerpartij ongemerkt toch wat voordeel opgebouwd, wat eigenlijk in een 4-om-4 stand pas zichtbaar werd. Alle schijven stonden goed en Talha kwam in een gewonnen overmachtseindspel terecht, wat na een blunder voortijdig beslist werd. Toen waren alle ogen gericht op het bord van Nizaam, waar de tegenstander voor twee schijven naar dam was gelopen, maar er nog voldoende ontsnappingsmogelijkheden waren. Helaas ging op dat moment voor Nizaam het licht uit en zag hij de plakker naar remise niet. Zijn nederlaag betekende een flinke domper aan het eind van de wedstrijd.

Al met al blijken veel spelers, die vorig jaar nog flink scoorden, nu veel minder productief. Hofstad staat nu nog nipt boven de degradatiestreep, maar er zijn nog zeker vier punten nodig om daar boven te blijven, en dan zal wellicht nog een degradatiewedstrijd in de nacompetitie volgen.