Eerste gedegradeerd

In de voorlaatste wedstrijd moest er gewonnen worden om kans te houden op lijfsbehoud in de hoofdklasse. De thuiswedstrijd was tegen Excelsior dat nogal wisselvallig presteert, dus er was hoop. Toen de Brabanders arriveerden bleek wel dat ze geen risico wilden nemen. Ze waren op oorlogssterkte, zelfs wereldkampioene Viktoriya Motrichko was per trein en vliegtuig overgekomen uit Odessa.

De wedstrijd ging geheel gelijk op. Op weinig borden was er sprake van grote verschillen. Hans den Engelsman kwam goed uit de opening en Frans van de Velde bracht zeer verrassend een zeer sterke aanval op het bord tegen oud-NK-finalist Mari van Ballegooijen. Jan Kok had wat last van een hangende schijf op 46.

De eerste uitslag was de remise van Nico Leemberg. Zijn tegenstander versmaadde een kettingstelling in het vroege middenspel en daarna kabbelde de partij naar remise. Daarna was ook Frans van de Velde klaar. Hij haalde een resultaat ‘in het blauw’ met de remise tegen een speler met 200 ratingpunten meer, maar er had zelfs meer in gezeten. In de analyse achteraf bleek de stand positioneel gewonnen!

Ook de partij van Hans den Engelsman werd remise. Hans leek flink voordeel te hebben in het vroege middenspel maar zijn ervaren tegenstander Frank Teer wist precies wat hij deed. De eerste beslissing kwam op naam van Nizaam Muradin. In een klassiek spel deed zijn tegenstander het verkeerd en werd onder de voet gelopen. Hans van Woerkom speelde een gelijkwaardige partij met remise als terecht resultaat.

Een volgende partij waar kansen waren, was die van Bé. In het middenspel nam hij een afruil waarmee hij wat makkelijker kwam te staan. In de partij bleek het voordeel net niet voldoende voor winst. Maar ook hier bleek achteraf dat de winst er wel in zat. Talha Majeed moest in het eindspel nog even creatief spelen om een punt te halen, maar dat was voor heem geen probleem. Excelsior maakte het vervolgens gelijk doordat Jan Kok het niet redde. De achtergebleven schijf op 46 bleef een blok aan het been.

De voorlaatste partij was van Pertap. Hij leek wat slechter te staan, maar Pertap staat erom bekend dat hij lastige standen toch weet te redden. Ook nu weer vond hij de veilige weg naar remise. Tot slot scoorde Gerard de Groot het tiende punt. Viktoriya Motrichko kwam wel iets makkelijker te staan, maar Gerard maakte geen beslissende fouten, ook niet in het lang doorgespeelde eindspel.

De degradatie is definitief. Excelsior kon door deze 10-10 niet meer ingehaald worden en ook Rijnsburg, dat won van De Vaste Zet, is buiten bereik. Volgend jaar draaien we hopelijk bovenin mee in de eerste klasse en mogen we proberen promotie te bewerkstelligen.